Succesvolle tweede Wijnkring inspiratie dag

Op maandag 26 september vond de tweede Wijnkring inspiratie dag plaats bij Boerderij Mereveld in Utrecht. We kijken terug op een zeer geslaagde editie met iets meer dan 100 aanwezigen.

De dag stond in het teken van inspiratie op verschillende gebieden en beperkte zich niet alleen tot wijn. Dankzij Slido ontstond er weer de nodige interactie met de aanwezigen.
Na een lunchbuffet opende Jurgen Honing het officiële gedeelte met een terugblik op de afgelopen periode en een update over de stand van zaken in de markt. De uitdagingen in de branche zijn zeker aanwezig, maar gelukkig wordt er positief naar de rest van dit jaar gekeken. Ook het veranderende consumentengedrag en de generatieverschillen zijn toelicht.
Vervolgens nam Twan Oomis het stokje over en blikte terug op de acties tijdens het jubileumjaar en lichtte de actieplanning voor 2023 toe.

Toen was het de beurt aan onze eerste gastspreker, Harry Bijl van INretail. Hij heeft de zaal uitvoerig meegenomen in alle ontwikkelingen in het retaillandschap. De zeer uitgebreide informatie is gedeeld in de presentatie middels QR codes bij elk onderwerp of thema naar aanvullende informatie.

Na een korte pauze startte het tweede gedeelte van de middag, met een open proeverij en twee masterclasses. Op de proeverij waren de wijnen uit komende acties te proeven evenals een aantal producten, waaronder non-alcoholische wijnen, waarover men feedback kon geven.
De masterclasses werden verzorgd door Blynck Business en WebElephant. Wij waren positief verrast door het aantal aanwezigen bij beide masterclasses en dit laat ons zien dat hier veel behoefte aan was.
Lotte van de Ven (Blynck Business) heeft de noodzaak van het gebruik van social media toegelicht en middels zes stappen uitgelegd hoe je hier als bedrijf een modus in moet vinden, naast je reguliere bedrijfsvoering.
WebElephant heeft het thema online vindbaarheid verder uitgediept. Waarom moet je als bedrijf online vindbaar zijn en welke stappen moet je nemen om te komen tot het optimale resultaat, ook als je geen webshop hebt. Middels een praktische checklist kunnen ondernemers hiermee direct aan de slag.

Om het middaggedeelte af te sluiten nam niemand minder dan Jan van Setten, auteur en veelgevraagd spreker, het woord om alle aanwezigen te inspireren hoe te ‘dansen met je klanten’. Met de nodige humor wordt duidelijk gemaakt dat wij zelf vaak interacties met onze klanten onnodig moeilijk maken. Als afsluiter werd bekend gemaakt dat alle aanwezigen het boek ‘De Klantenfluisteraar’ bij vertrek cadeau kregen.

En toen was het tijd voor het winemaker’s dinner, gericht op de vier Amarones van Farina. Tijdens het viergangendiner hebben professor Maurizio Ugliano van de Universiteit van Verona, Claudio Farina en Maria Masconi uitgebreid toegelicht wat de invloed is van zuurstof bij het creëren van de verschillende Amarones en wat je als wijnmaker voor keuzes maakt in het wijnmaakproces. De line up van de wijnen was als volgt:

Na het diner was het programma officieel voorbij en hebben wij trots en tevreden afscheid genomen van alle aanwezigen.