120-jarige KNVW zet actief in op programma’s en voorlichting over wijn als onderdeel van een gezonde en verantwoorde leefstijl.
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) organiseerde in het jaar van hun 120-jarig bestaan, op 6 februari jl. een symposium over de trends en ontwikkelingen die de komende decennia de wijnhandel en -consumptie zullen gaan beïnvloeden. De KVNW bracht vooraanstaande, deskundige sprekers bij elkaar die hun licht lieten schijnen over o.a. foodtrends, de veranderende wijnconsument, klimaatverandering en de opmars van online verkopen en platforms.
Trends wijnconsumptie
Volgens het internationale onderzoeksbureau Wine Intelligence neemt de consumptie in landen waar wijn een stevige positie heeft, licht af. Daarentegen zit er groei in wijnconsumptie in landen waarin de wijncultuur nog jong is. Onder invloed van het groeiende bewustzijn van een verantwoorde en gematigde alcoholconsumptie staan consumenten meer open voor varianten met minder alcohol. Het onderzoek toont aan dat men in Nederland bewuster met wijn omgaat; het aantal momenten waarop wijn wordt gedronken, neemt af. Ruim een derde van de consumenten heeft een belangstelling voor wijnen met een lager alcoholpercentage. Verder is het groeiende aantal ouderen en daarmee het welvaartsniveau sterk van invloed op de wijnconsumptie.
De trends uit het onderzoek worden bevestigd door spreker Hans Steenbergen, hoofdredacteur van Food Inspiration. Hij signaleert een trend naar, zoals hij noemt; ‘vernulling’. Wijn met minder alcohol, maar ook meer groentes en minder vlees of biologisch vlees. Verder zijn consumenten volgens Steenbergen meer en meer geïnteresseerd in kennis over de herkomst van de producten en de lokale beschikbaarheid daarvan.
De KVNW zet in op de verkoop en ontwikkeling van wijn die op een verantwoorde wijze deel uitmaakt van een plezierige en gezonde lifestyle. De branche onderzoekt actief varianten van wijn met een lager alcoholpercentage. De voorlichting aan de consument over verantwoorde wijnconsumptie is één van de activiteiten waar de KVNW de komende jaren stevig op inzet.
Distributie en online verkoop van wijn
Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org, stelde dat de traditionele winkels steeds meer moeite krijgen om de consument te volgen. Zij moeten opboksen tegen data en algoritmes van platforms die veel meer weten dan de consument zelf in de gaten heeft. Voor de gemiddelde slijterij, wijnhandel en retailer geeft Jongen de volgende handreiking: zorg voor het inrichten van platforms, die je data verschaft waarmee je de consument optimaal kunt bedienen.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar aan de Nyenrode Universiteit, schetste het ontstaan van platforms die de goederen bijvoorbeeld verzamelen en distribueren.
De KVNW signaleert deze ontwikkelingen en onderschrijft de visie om grensoverschrijdende samenwerking te stimuleren en de platformgedachte te verkennen en uit te werken.