WineStein: de Tom-Tom in het land van wijn en spijs

Wijnverkoop krijgt meer smaak

Je ziet het bij de klanten: wijn kopen is leuker geworden. Nerveus komen ze binnen, tevreden gaan ze weg. Mét de wijn die een perfecte match is met wat ze willen gaan eten. Bijna 90 procent van de klanten heeft geen idee van wijn als ze binnen komen.
Stress loopt mee over de drempel, zo blijkt uit onderzoek van WineStein, de digitale privé sommelier. WineStein neemt de klant in de winkel mee naar het land van wijn en spijs. Op het grote scherm tovert WineStein een match tussen ruim 800 gerechten in al hun creaties en het volledige assortiment van de Wijnkring. Mocht je favoriete gerecht er niet tussen staan dan kan je dat zelf samenstellen.
Het gelukkige huwelijk tussen gastronomie en moderne technieken.
Tevredenheid niet alleen bij de klanten, waarbij smaak de plaats inneemt van stress; ook bij de medewerkers in de wijnzaken.
Wijn verkopen wordt leuker. Wijn verkoop krijgt door WineStein meer smaak.

Spaghetti

Petra de Boevere, eigenaresse van Wijnkring winkel De Vuurtoren Sluis en Drinkshop Terneuzen werkt met het systeem. “In het begin zijn de klanten verrast als ze naar het scherm verwezen worden. Dan blijkt dat het advies en de service die de WineStein sommelier hen biedt, het gesprek met mij of een van onze medewerkers makkelijker en leuker maakt. En: ze kiezen voor wijnen die ze nog niet kennen.”
Bijvoorbeeld Spaghetti Bolognese, een van de favorieten. “Een goede match is een Barbera d’Asti Rure die we nu ook veel meer verkopen, net als voor een Côte de Gascogne wijn die we zelf ook vaak adviseren bij mosselen. Deze wijn is betaalbaar en wordt door WineStein steeds meer verkocht. Je kunt op het scherm ook een wijn zoeken op smaak of voor een speciale gelegenheid zoals BBQ of zomers terras.”
De klant kan ook een wijn zoeken aan de hand van de smaaktags en zo de perfecte wijn vinden die past bij zijn of haar voorkeuren. Ook dan blijkt dat er verrassende wijnen terugkomen.

Trainingstool

Petra is met WineStein gaan werken door haar zoon. “Hij werkt in de winkel in Terneuzen en heeft minder wijnkennis. WineStein is voor hem een goede trainingstool. Hij kan daardoor beter adviseren.”
Petra: “Klanten zijn altijd sceptisch over wijnadvies. Ze zijn bang dat we met de duurste wijn aankomen. WineStein laat zien dat de duurste wijn niet altijd de beste match is. Door het systeem accepteren klanten het advies en laten ze zich door de digitale sommelier leiden.”

Duurder

De klant is door gebrek aan wijnkennis vaak op zoek naar aanbiedingen. Door WineStein is dat veranderd. Petra: “We merken dat de prijs niet meer het belangrijkste is. Onze klanten gaan voor nieuwe onbekende wijnen. Zelf heb je een aantal wijnen die je adviseert. WineStein neemt álle wijnen van de Wijnkring mee. Met de prijsfilter kun je een maximum aangeven, nét iets hoger dan de klant zegt. Het gevolg: ze nemen tóch die wijn van 19 euro, terwijl hun maximum 15 euro was, omdat de match zo goed is. We verkopen breder uit het assortiment, buiten ons geijkte stramien, én duurder.”

Corona

Corona en WineStein. Een bijzondere combinatie. Petra: ”Door Corona moet je op afstand blijven en dan biedt WineStein een uitkomst. De klant heeft alle tijd om zelf te zoeken en bespreekt met mij daarna de opties.”

Kosten

Petra de Boevere is ervan overtuigd dat de kosten van WineStein snel zijn terug verdient. “Als je bekijkt wat de investering is en wat de maandkosten zijn, dan heb je voor 70 euro een goede en tevens objectieve sommelier waarmee je je klanten een extra service biedt. Dat heb je er met de extra omzet snel uit. We krijgen de klanten vaak en sneller weer terug in de winkel en verkopen uit een hoger segment omdat de beslissing niet meer bij de prijs ligt.”
De klant ontdekt smaak.